Jona och att sova


tisdag, januari 24

Sömn är bra. Diskuterade Jona bok, kapitel ett, på själavården. Ni vet den där snubben som inte vill gå och profetera hos sina värsta fiender i Ninevé utan försökte smita från Gud, vilket ledde till att han blev svald av en fisk? Han ja, precis. I någon av verserna så står det iaf att Jona gick ner under däck när han kom ombord på skeppet och föll i djup sömn. Och vaknade inte förrän kaptenen väckte honom, trots att det var en så svår storm, att sjömännen trodde de skulle gå under.

Några i klassen tyckte detta var konstigt. Emil tyckte det verkade helt naturligt, då han upplevde samma sak ibland. När det varit jobbigt en period så har han varit trött och grinig och sovit mycket mer än vanligt. Och vad kan vara jobbigare än att gå och göra tvärtom mot det som man _vet_ är Guds vilja? Jona hade fått uppdraget mycket tydligt direkt från Gud, så han funderade nog inte över om det var Gud eller han själv som bara tänkte.. Kanske inte är så konstigt ändå att han sov så djupt när han väl kommit i skeppet och trodde att han kanske lyckats klara sig från sitt uppdrag ändå?

Jag sa inget om det, tyckte Emil gjorde det så bra på egen hand. Men det är ju precis så jag funkar också. Läs t.ex. mitt inlägg från 12 Januari, där skriver jag om just detta. Att jag sover väldigt mycket om det är något jobbigt. Alternativt att jag slocknar direkt efter något har varit lite jobbigt, oavsett tid på dagen.

Å andra sidan så brukar jag sova en del ändå. Sov ett par timmar för lite i natt, så tog en liten lur på en timme sent i eftermiddags. Hoppsan. :-)
SolSara @ 1/24/2006 09:48:00 em | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Jona och att sova

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates