UV-läger


måndag, juni 19
Hemma från UV-scout-läger. Kan ju inte skriva om precis allt som hänt under veckan. Men kul hade vi. Så det blir lite axplock med olika tankar.

Vädret
Helt fantastiskt underbart. De två droppar som kom under onsdagseftermiddagen har alla glömt bort, det blev ju knappt ens blött av det. Resten av tiden så fantastiskt underbart soligt och varmt. Perfekt lägerväder. Torr packning, glada uvar, glada ledare och glad Sara. Fint.

Puffadder
Vår by då, som bestod av min kår Ramkvilla/Bäckaby och Myresjö, fick det ärofyllda namnet Puffadder. Någon orm som brukar hänga i Afrika, typ. Som alltid trivdes vi förträffligt ihop, att byta till dem från tidigare Sävsjö för flera år sen var ett bra drag. Inget fel på Sävsjö, men två slapparkårer passar bättre ihop än en som har koll på allt och en som inte har koll på nått. Ledarantalet var lika litet som alltid, och unga som alltid, men spela roll. Våra tillfälliga kårchefer och tillika byfogdar var två tjejer som bokstavligen talat precis tagit studenten. Heja Madde! Gick alldeles utmärkt tycker jag själv, trots att vi vart lite utskrattade av resten av lägret ibland.

Uvarna
Våra uvar var som alltid helt underbart snälla och goa. Lägerbål, nattamat och sen i säng vid tio. Alla på en gång och inte en enda som var uppe och sprang. Fantastiskt. Måste fråga föräldrarna hur man gör för att uppfostra sina barn till att bli såna. Myresjö däremot hade svårare för sina. Inget hjälpte, knappt när våran stora och farliga matlagar-pappa sa till dem. Då blev det visserligen tyst en liten stund, men inte så mycket mer. Så om du känner dig respektingivande och har bra hand med ungar, är du mycket välkommen till nästa års läger. Är säker på att Myresjö vill ha med dig. :-)

Myggor
Myggorna är lika förtjusta i mig i år som alla andra år. *suck* Sommarens stora baksida. Gör vad jag kan för att låta bli klia, men svårt undvika om man kliar när man sover. Är nog enda djuret jag verkligen inte har något emot att döda utan gör det så fort jag kommer åt. Skulle vara knott också, men de rackarna är så svåra att lyckas fånga.

Sovsäck
Bad snällt och fick låna brorsans nya vintersovsäck till årets läger. Var precis så varm som jag hade hoppats på. Ändå frös jag två nätter. Men det var inte sovsäckens fel. Andra dagen skedde det nämligen en liten olycka. Ordinarie kårchef var där med sina två små flickor. Den yngre av dem hade tydligen alldeles för roligt med att hänga med oss i tältet och beslutade sig för att krypa ner i min sovsäck och använda den som toalett istället för att gå till den riktiga när hon behövde kissa. Var bara skicka med den hem med en av ledarna som skulle sova i sin egen säng och få den tvättad. Vilket gjorde att jag blev hänvisad till en vanlig sovsäck under lägrets kallaste natt. *brr* Filt, raggsockar och mössa hjälper bara till en viss gräns. Andra natten det var kallt hade jag dessutom blivit lite för varm under dagen, sol är nog bäst i lagom mängd, så då hjälpte inte ens en riktigt varm sovsäck för att jag skulle sova gott och varmt..

Lägerchefen och mattanterna
Lägerchefen för i år var min granne från senaste året. Han läser nämligen på Kortebo och har sovit vägg i vägg med mig en eller två nätter i veckan. Fin människa och han klarade uppgiften galant. Hoppas han ställer upp fler år. Mattant var min förra hallbo AC tillsammans med man, mamma, syster och ett par till. Tackar för god och noggrant utdelad mat. Är det en och en halv korv/person så är det. Varpå vi fick med ett halvt korvbröd i en av påsarna. Mätta och goa och lite runda blev vi nog allihopa.

Sen borde jag ha en massa roliga och intressanta saker att berätta också, men bara för det står det still. Årets läger var precis som lägrena brukar vara. Och jag vet hur de brukar vara. Detta var mitt 14:e UV-läger, har varit på vartenda jag har fått åka på, sedan jag började UV vid åtta års ålder. Läger är grejt. :-) Ett färdigt, två to go. Förslag till tonårslägerbål/strandfest mottages tacksamt.

Årets raggningsreplik:
Sten, Mossa, Garn. Vill du föda mina barn?


Andra bloggar om: , , ,
SolSara @ 6/19/2006 08:47:00 fm | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till UV-läger

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates