Sara = Smart?


måndag, juni 26
Expressen har flera webbtest av varierande kvalité, om man inte har något att göra. Finns betydligt bättre test ute på nätet, de flesta är småfjantiga och tråkiga. För skojs skull tänkte jag prova intelligens-testet.

Efter 18 frågor som skulle besvaras på 10 minuter fick jag följande resultat:
Alla rätt. Du har mycket goda möjligheter att klara Mensas inträdesprov.
Det goda resultatet beror inte särskilt mycket på att jag skulle vara smartare än någon annan. (Dessutom var det inte särskilt svårt, 7% har svarat alla rätt av 256457 personer.) Det goda resultatet beror enbart på att alla 18 frågor bestod av samma sorts problem. En ruta på 5x5 rutor. Man får de tre första bilderna och ska välja vilken som är den korrekta fjärde. Varenda serie bestod av två linjer som vandrade på ett visst sätt. Helt logiskt. Hur svårt är det lixom? Tänk, tänk, färdigt.

Man är inte intelligent bara för att man har lärt sig hur man löser lätta, logiska problem. Jag är inte särskilt smart.. Och bara för att man inte klarar den här sortens problem så är man ju inte dum. Långt ifrån. Man använder bara sin hjärnkapacitet till viktigare saker än vandrande linjer och punkter.

Andra bloggar om: , , ,
SolSara @ 6/26/2006 09:47:00 fm | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Sara = Smart?

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates