Namn i bloggen


söndag, juni 25
En fråga jag ställt mig på sistone, är om man ska skriva ut namn på personer i sin blogg. Det är verkligen olika hos andra bloggare. En del skriver ut hela namn, för och efternamn ungefär hela tiden. Andra, som jag, skriver bara förnamnet. Åter andra skriver bara ut en intial. Sedan är det säkert olika om det är den korrekta intialen eller inte. Och den sista gruppen använder sig av egna smeknamn på personerna.

Hur ska man kunna bestämma vad som är bra och rätt? Börjar med att konstatera att om man vill vara en anonym bloggare, så underlättar det om man inte lämnar ut namnet på alla sina vänner och bekanta. För då är det alltid någon som förr eller senare råkar hamna på ens blogg. Å vips man vara totalt avslöjad.

Men jag är inte anonym. Det är familj och vänner som är de trogna besökarna. Sök på mitt namn och mitt nick och lägg ner lite tid, så kommer du nästan kunna veta mer om mig än vad jag vet själv. Alltså behöver jag inte dölja namnet för min egen skull.

För andras skull då? Att lämna ut hela namn utan att fråga känns som ett ordentligt övertramp. Alla gillar inte att synas och vara lätthittade. Dessutom har personen i fråga troligen inte blivit tillfrågad om det är okej att skrivas om i det sammanhanget. Jag frågar iaf aldrig personer innan jag skriver om dem i min blogg. Och i ett sånt läge kanske man inte ska avslöja för mycket.

Men måste man verkligen skriva hela förnamnet? Räcker det inte med initial? Det jag tänkt på är att de som faktiskt kan veta vilka personerna jag nämner vid namn är, skulle klara det utmärkt med bara intialerna. Och då är man på den säkra sidan. Men är det inte lite tråkigt att läsa om E och P och J och S? Ett annat alternativ är ju att ge alla smeknamn. Men det är jobbigt för mig, eftersom jag tänker på personer med deras namn. :-)

Jag kommer nog fortsätta göra som jag gjort innan. Mina närmare vänner nämns vid förnamn eller möjligen nick. Bekantingar och sådana som man träffar på lite sådär får vara anonyma om det inte blir jättedumt för textens skull. Familjen nämns ofta med mamma-pappa-syrran-brorsorna, med vissa undantag för de sista, eftersom de är några stycken och kan behöva skiljas emellan.

Om du har problem med detta, så säg till. Vill du absolut inte ha med ditt namn i min blogg, så kommer jag naturligtvis inte skriva det. Och tvärtom. Vill du bli omnämnd med ditt fullständiga namn, så ska det nog också kunna ordnas. :-)

Andra bloggar om: , , ,
SolSara @ 6/25/2006 11:02:00 fm | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Namn i bloggen

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates