Melodifestivalen 2006


måndag, mars 20
Har tydligen väntat förgäves på att någon av mina bloggarvänner ska skriva en snutt om melodifestivalen. Tänkte att de nog tyckte som jag och eftersom de uttrycker sig bättre än jag tänkte jag lägga över ansvaret om att framföra våra åsikter på dem. Men se det gick visst inte.

Förkunskap: Har inte sett en enda delfinal. Sett ett par bidrag på Johans dator, t.ex. den med elefanterna. *yeak* Hört ett par av låtarna på radion.

Plats för tittandet av finalen: Missionskyrkan i Vetlanda, tillsammans med ett par trevliga vänner och några ungdomar jag knappt kände några av.

Åsikter om:

Vinnarlåten:
Äh.. Men kära nån! Hur jag än klurat och lyssnat har jag fortfarande inte riktigt förstått vad texten vill säga. Evighet låter fint, måste ha lite koppling till den kristna tron. Men ändå, jag förstår inte och jag som anser mig vara ganska insatt i den kristna jargongen. Men bortsett från det, så var det väl inget såå speciellt med den här låten, att den är värd att vinna melodifestivalen?

Vinnarartisten: Det finns en del saker som är bra med Carola. Som att hon är hela Sveriges Carola (märkte ni att Carola bara heter Carola, men Kicki D fick heta Kicki Danielsson?) Som att hon egentligen har en av Sveriges bästa sångröster. Och framförallt att hon inte bara vågar stå för sin tro, utan också tar varje tillfälle i akt att berätta för så många som möjligt om den. Det som jag just nu har emot henne, är att hon envisas med att nästan skrika/yla halva låten. Det gäller för "Genom Allt" också. Hon har en väldigt fin och bra röst och det skulle låta dubbelt så bra om hon bara lät bli att ta i så mycket att stämbanden förstörs helt..

Vinnaren av melodifestivalen 2006: Hade jag fått välja, hade det inte blivit Carola. Tror jag inte. Det var definitivt inte bästa låten. Det var långt ifrån bästa framförandet. Även om jag tyckte det var en mycket fin färg på dräkten. :-) Och chansen att hon vinner ESC? Hm, nja, jag skulle inte satsa någonting alls på det.. Det är väl bara att hålla tummarna för att jag har fel..

Den som borde vunnit: Jag håller med juryn om att "Sing for me" var bästa låten det här året. Härlig helt enkelt. Innan så har jag hört en del om hur kassa låtar det var som var med i melodifestivalen i år, som alla andra år. Men så inleds det hela med en jättebra låt och då kändes det rätt bra ändå. (Sen visade det sig ju dock att de andra inte var riktigt i samma klass..) Andreas Johnson har bra röst och tillräckligt med utstrålning för att kunna gå hem även hos de som inte känner igenom honom sen tidigare. Fast ska jag vara ärlig så röstade jag inte och har väl därmed inte någon rätt att klaga på att "fel låt vann!"

BWO: Jag gillar BWO. Säga vad man vill om Bard, som förresten gått på Fackelbärarnas en gång i tiden (!), men det är ett band av klass och jag gillar verkligen sångarens, Martins(?), röst. Den är go. Synd att de hade med den här låten och inte någon bättre. Det var för mycket aaa i refrängen..

Lena PH: För allra första gången i mitt liv uppskattade jag faktiskt Lena PH. Ja, jag vet, egentligen borde jag väl bara _älska_ henne för att hon råkar vara Vetlandas stora profil utåt. Men jag har alltid haft mycket svårt för henne. De senaste åren har de enda tillfällena när jag stängt av radion varit, när en Lena-låt dykt upp.. "Jag, jag, jag, jag har ont, jag är förälskad som en fjortis, jag lever i min drömvärld, jag betyder allt för mig, och så lite sex" Typ. Men att leda en melodifestivalfinal alldeles själv, det fixade hon fint! Jag log både en och två gånger och skrattade högt vid hennes beskrivning av Vetlanda. Tro mig, den stämde in exakt in till minsta detalj. Vetlanda i ett nötskal: Rälsbuss, Withalaskolan och 20 m Storgata. Fast finalen skulle så klart inte läggas till Withalaskolans aula, utan till Arken i Landsbro. Så det så.

Hur resultatet skulle sett ut enligt mig:
1. Sing for Me - Andreas Johnson
2. Tempel of Love - BWO
3. Night of Passion - The Poodles
4. Evighet - Carola
5. The Name of Love - Magnus Bäcklund
6. Jag ljuger så bra - Linda Bengtzing
7. Mama Take Me Home - Rednex
8. Älskar du livet - Björn Kjellman
9. Lev livet - Magnus Carlsson
10. Idag och imorgon - Kicki Danielsson
SolSara @ 3/20/2006 10:42:00 fm | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Melodifestivalen 2006

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates