Kärleksfilosofi


onsdag, mars 22
Har nyss sett Guess Who. För att vara en amerikansk romantisk komedi som är typ som alla andra, så var den värd att se. En gång. Att se den två gånger är nog ganska säkert att se den minst en gång för mycket. Mycket rolig vissa bitar (om man inte har alltför höga krav på vad som är humor och vad som är patetiskt förutsägbart) och andra bitar bestod av en del bra sagda saker och andra att fundera över.

(fritt ur minnet)
Simon: How is it, being married to a woman for 25 years?
Percy: Painfully.
Simon: (??) oh..
(från Imdb)
Percy: If you're gonna marry one of these women, sometimes it's gonna hurt like hell. And all you can do is admit that you're wrong and know that she's always right.
Simon: She's right?
Percy: That's right.
Simon: Always?
Percy: Right.
Simon: Right.
Percy: That's right.
Simon: All right okay, what about all that talk about my dignity?
Percy: Do you love her? Do you want her? Then she's always right.

Mycket korrekt iakttagelse över samspelet kvinna-man.. :-) Synd att jag inte passar in där. Problemet är inte att den andre jämt skulle få ge mig rätt. Problemet är snarare att ser till att jag vågar stå på mig, mot den jag älskar, de gånger jag vet att jag har rätt. Men det där med att det lär göra ont, är tyvärr förmodligen sant..

(fritt)
Simon: I can find millions of reasons why we shouldn't be together. But do you know what? I don't care!

Vad väger egentligen tyngst? Alla de där småsakerna som talar emot, eller de där få stora sakerna som talar för? För mig är valet enkelt, jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om små saker, det är de stora frågorna som är intressanta. Om man trots att man har hittat alla dessa småsaker fortfarande kan säga: "Jag bryr mig inte om det!" så kan det vara värt en del risker..

Simon: That's just it, she's everything I'm not. You know, she's my other half. Without her I'm not whole. You know the thing about meeting your other half is you're walking around, you think you're happy, you think you're whole, then you realize you ain't shit without her. Then you can't go back to being just a half 'cause you know what it's like to be whole.

Tänk den dagen någon säger så till mig. Nej. Fel. Rättelse. Tänk den dagen när någon känner så för mig. Aldrig i livet jag skulle vilja ha någon som är som mig, jag vill ha den som är det som jag inte är, den som kan göra mig lite mer hel, bara genom att låta mig vara mig själv. Och jag skulle vilja vara det för någon annan.

Ibland har jag ställt mig frågan om jag är kräsen. Jag borde kunnat vara gift vid det här laget. Skulle kunnat vara det också antar jag, om jag velat. Och på sätt och vis är jag det. En flicka måste få vara kräsen när hon väljer vem hon ska leva resten av sitt liv med. Jag har förvisso höga önskningar. Det är bara det att den som skulle kunna klara det, skulle kunna vara vem som helst. Om ni fattar..
SolSara @ 3/22/2006 08:41:00 em | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Kärleksfilosofi
Man ska vara kräsen. Men det hänger egentligen mer på viljan än på känslorna. Så det gäller att hitta någon som är beredd att VILJA satsa resten av livet på just dej. Nån som inte ger upp vid minsta motgång vad det nu gäller. Kolla in den egenskapen...

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates