Om tidigare inlägget..


onsdag, maj 31
Om det innan då, när jag snabbt slängde in ett citat från Flow. Man kan ju tro att det handlar om en enda kille, som missuppfattat lite om Gud och Bibeln och den kristne och vem som vet mest och bäst och sånt. Men så är det inte. Det enda han uttrycker är det som många andra direkt eller indirekt säger. Faktiskt. Finns tyvärr ett helt gäng ungdomar på flow, främst i åldern 10 - 16 år, som verkar slukat all undervisning rakt av, utan att fundera själva. Och särskilt vanligt verkar det vara i församlingar som är knutna till trosrörelsen eller pingst..

Jag är medveten om att jag också gör liknande saker ibland på flow, jag lägger in saker i diskussionen som någon av mina lärare har sagt, och sedan håller jag bara med. Men jag vågar påstå att jag åtminstone har funderat över det och provat det med det jag lärt mig innan, med Bibeln och med min erfarenhet av världen. Jag skulle inte anse mig vara upprorisk mot Gud, bara för att jag gick emot någon av mina lärare eller pastorer. Vi måste ju få pröva själva, eller hur? Det är inte samma sak som att själv forma och sätta ihop en godtycklig religion, det är att sätta Guds Ord över pastorernas ord.. Skriften allena, var det ett par kloka gubbar för sådär 500 år sedan som sa..

Det mest skrämmande är varifrån de här ungdomarna har fått just den här åsikten. Vem har talat om för dem att om de inte tror på sin pastor, så är de upproriska mot Gud? Är det deras föräldrar? Kompisarna? Något de själva har kommit fram till? (Vilket inte låter så troligt, när det ändå handlar om så många..) Är det andra ledare i församlingen som på något sätt upphöjt pastorn så att de ser på honom på detta sätt? Eller är det, Gud hjälpe oss, pastorn själv som hävdat det? (Går ju att göra det på många fler sätt, än att säga exakt så direkt i ord..)


Andra bloggar om: , , ,
SolSara @ 5/31/2006 04:47:00 em | Fast länk |

[ Hem ]

Kommentarer till Om tidigare inlägget..

SolSara

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

http://www.solsara.com

MSN

Blandat

Template copyright :
V4NY only templates